fredag 13. januar 2012

Mari og teknisk idioti

Det er ingen hemmelighet at jeg har null peiling på teknologi. Spesielt om det ikke et en eple-logo på baksiden av hva-en-det-nå-skal-være.

Siden jeg reiser en del frem og tilbake til Korea, har jeg funnet ut at det er litt mye å kreve at Godgutten skal ta seg fri fra jobb og komme å hente meg på flyplassen hver bidige gang. Derfor har jeg nå fått meg en koreansk mobil, slik at jeg kan ringe ham når jeg lander, når jeg har kommet meg på rett buss, og når jeg er trygt fremme i Ansan.

Problemet er bare at jeg ikke aner hvordan denne mobilen fungerer. Den er seriøst skremmende.

Den er hvit og fin, og bakgrunnen endrer seg etter når på døgnet det er, med solnedganger, stjerneskudd og en strålende sol. Foruten om dette er den fullstendig retadert.
(Er klar over lav bildekvalitet, men med PhotoBooth er det nesten ikke annet å forvente)

Problem nummer 1: For dere med gode øyne klarer muligens å se at Q og Z er flyttet fra sine vanlige plasser, respektive 7 og 9, til 1. Dette er enormt frustrerende da jeg snakker kinesiske med alle mine venner i Korea, og Q og Z er veldig vanlige bokstaver når en skriver kinesisk, for dum som jeg er, leter jeg etter dem der de burde være.

Problem nummer 2: Jeg forstår ikke hva noen av knappene over telefonrørene gjør, og ingen av knappene i hjulet eller knappen i midten.
Når en meldig kommer tikkende inne står det "Message recieved, open text? Yes - No". Men uansett hva jeg trykker på, åpner ikke meldigen seg. Istedet må jeg vente til det forsvinner, og for så å trykke meg innpå.

Problem nummer 3: Å skrive meldinger tar evigheter, for selv om jeg forstår hvordan, er det bare fullstendig retadert.

Gleden i all denne frustrasjonen er at Godgutten har lovet meg sin iPhone når jeg flytter her i juli. Takk og lov.

1 kommentar:

Gunvor sa...

Ditto. Hilsen Itaewon.