søndag 18. desember 2011

Mari og filosofihistorie

Noe av det beste med skolen her nede er at jeg slipper alt som har med filosofi å gjøre. Jeg syns temaet er kjedelig og ser ikke helt poenget med å studere det. Likevel har jeg klart å rote meg inn i det.


Jeg har nemlig en venninne som tar sin doktorgrad i kinesisk som fremmedspråk om dagen. Et av fagene hun må ta er engelsk lesing og skriving. Dette er hun ikke ekstremt begeistret for, men hun stiller ikke så mange spørsmål det det likevel. Nå nærmer det seg eksamenstid, og oppgaven de skal skrive lyder som følger: "Fortell enkelt om den vestlige filosofis historie". Dette har hun ikke peiling på, iallefall ikke på engelsk, så hun tenkte jeg kunne hjelpe, med argumentet "alle kommer til å laste det ned fra nettet, men hvis du finner en artikkel på norsk, så kan du oversette den, så er den ulik alle de andres, og læreren tror jeg har skrevet den selv".


Jeg har derfor brukt flere timer denne helgen til å lese meg opp og skrive oppgaven. Jeg kan nå derfor mye mer om filosofiens historie enn jeg noen gang har villet kunne. At jeg kommer til å bruke resten av søndagen til å stirre på dumme TV-serier for å prøve å glemme, er derfor en god bruk av dagen.

Ingen kommentarer: