mandag 4. april 2011

Mari og sjokolademelkdrikkende kø

I det siste har jeg begynt å lese små kinesiske historier på sengen. Det er ikke spesielt givende, men grunnen til det er nok at jeg valgte boken 365 Barnefortellinger. I gårkveld leste jeg en liten historie som het Sjokolademelkdrikkende kø (fritt oversatt). Den var så dårlig at jeg velger å gjenfortelle den. Enjoy.

Sjokolademelkdrikkende kø
Lulu er en ku som melker sjokolademelk som hun gir gratis til alle dyrene i skogen.
"Å, så godt! Kan jeg få en skål til?" spør løven Fanfan.
"Nei, du får komme tilbake i morgen!" svarer Lulu mens hun er travelt opptatt med å gi en skål til neste dyr i køen.
Lulus sjokolademelk er kjempegod, og selv drittungeelefanten Lele stiller seg i kø for å få. Men Lulu har aldri fortalt noen hvordan hun klarer å melke sjokolademelk. Hun sier alltid "Vil du ha sjokolademelk, må du bare stikke innom!"
Så hver dag kommer alle dyrene til Lulus dør og stiller seg i en lang kø, og venter tålmodig på en skål nydelig sjokolademelk.


Liksom, eh? Hvordan skal dette være en god barnefortelling? Ikke rart kineserne til tider er så uforståelige.

3 kommentarer:

Emma Lise sa...

Hahah :p kult!

Gunvor sa...

...går ut i fra at det e ein moral der et sted? Type, den som venter på noe godt osv, men an mangla på ein måte...sammenheng? =p

马丽 sa...

Så klart! Har du noe godt -del! For da liker selv drittungene deg..?