mandag 28. mai 2012

Mari og koreanske bryllup

I går var vi i Godguttens kompis sitt bryllup. Det ble, som de aller fleste koreanske bryllup, holdt i en såkalt wedding hall.

Vi kom inn i noe som lignet en hotellresepsjon som var delt opp i to. Til venstre var et åpent område hvor brudgommen sto og hilste på alle gjestene, og til høyre var det satt opp stoler langs en slags opphøyet catwalk. Helt innerst i rommet var det et alter. Alt var pyntet med hvite roser, og i taket var det lyskasterer med flere forskjellige funksjoner og farger.

Under seremonien virket det som alle gjestene mistet interessen, for de fleste mennene gikk ut for å røyke, de som ble igjen satt og lekte med mobilene sine eller snakket seg i mellom. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke var kjempeintressert heller, da jeg ikke forsto noe, og det var en diger rosedekorasjon rett fremfor der jeg satt, så jeg så ingenting. Rimerlig sikker på at jeg hørte ordene "Jesu Kristus" og "Amen", alt det andre var uforståelig for mine utlendingsøre. Men jeg satt iallefall i ro og latet som om jeg fulgte med.

Etter seremonien gikk vi ned en etasje og spiste, og etter de nygifte hadde gått rundt til alle bordene og hilst på gjestene og en var mett, var det bare å gå.

Nå håper jeg bare vårt bryllup blir litt annerledes. Det er jo sannsynlig, siden det er tradisjonelt bryllup, men vi er jo fremdeles i Korea, så det er nok ikke ekstremt ulikt.

Ingen kommentarer: