tirsdag 26. mai 2009

Mari og uventet skopuss

Etter et sterkt hint fra min mor fortsetter innleggene å komme, selv om livsnødvendige funksjoner som tykk skrift, kursiv, bildeopplastning, stavekontroll og linjeutfylling ikke fungerer. Det kommer til å bli hardt, men sånn blir det bare. Bilder blir forøvrig lastet opp på Facebook, så det er ingen stor krise.

Det har skjedd en del i det siste; 16. mai fest, middag hos naboene, VISA-kortet som ble sperret og stresset for å få et nytt tilsendt. Det var likevel ikke det jeg hadde tenkt å skrive om, men heller om hva som skjedde for omtrent en time siden.

Rett etter japansktimen i kveld gikk jeg til Carrefour for å prøve å få tak i frokostbaguetter, da de var tomme på HongQibutikken min. Da Dragebåtfestivalen er nå i helgen viste det seg å være umulig å få tak i frokostbaguetter på Carrefour også, da hyllene som vanligvis er dedikert til diverse brødvarer nå var stappfulle av zongzi [uttales dsongdse for deg om er intressert] og drageegg (salte andeegg). Jeg måtte derfor søke lykken i butikkens bakeri, og gikk sånn halvfornøyd til kassen.

Jeg betalte og gikk mot trappene, men jeg kom ikke lengre enn noen få meter før jeg ble stanset av en fyr. Jeg trodde han skulle sjekke posen min (det er Kina, jeg hadde ikke løftet et øyenbryn om det var det han ville), så jeg stanset opp. Han nærmet seg posen min, men han stanset ikke der; han satt seg på huk og begynte å pusse mine velbrukte (les: skittne) rosa Converse. Jeg må ha vist forskrekkelsen min ganske godt, for i neste øyeblikk forklarte han at det var gratis, og at det bare kom til å ta et par minutt.

Mari: Men jeg trenger det egentlig ikke!
Skopusser: Alle trenger en skopuss iblandt.
Mari: Jamen jeg er på vei til McDonalds! Jeg er sulten, og har lyst til å spise nå!
Skopusser: Oo, tar du med litt til meg også da?
Mari: Veeel.. Men jeg mener det asså, du tenger ikke pusse skoene mine.
Skopusser (ferdig med en sko): Hva syns du?
Mari: Joda, veldig vakkert.
Skopusser: Akkurat som deg! Hvor gammel er du?
Mari: 19.
Skopusser: Og hva heter du?
Mari: Mari.
Skopusser: Hva gjør du i Kina?
Mari: Studerer kinesisk på Sichuan University.
Skopusser: Du, sønnen min står bak meg her (peker på en gutt i begynnelsen av 20-årene), hva syns du om ham?
Mari (liker situasjonen dårlig): Joda, han ser jo grei ut han. Men du, nå må jeg virkelig stikke. McDonalds roper inntrengende.
Skopusser: Ok, snakkes Mari, kom igjen snart; jeg er her hver dag!

Du kan si det slik at jeg ikke har planer om å sette kursen mot Carrefour igjen med det første.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Går ut frå at eg får møta din kommande ektemann når eg kjem på besøk ;P

马丽 sa...

Haha, spørs det, gitt ;o)