tirsdag 11. august 2009

Mari og tannlegebesøk

I dag var jeg hos tannlegen for første gang på halvannet år. Det var akkurat som jeg husket. Bildemaskinen gjør fremdeles sitt beste for å få meg uvel, og stikkedingsen gjør fremdeles ikke vondt -det vil si, helt til den finner Karius og Baktus. Dette var da grunnen til at jeg måtte gå inn i et annet rom og båre et lite hull i dag.

Jeg kom inn og satte meg fint ned, med to tannpleiere og en tannlege valsende rundt meg.

Tannpleier 1: Vil du ha bedøvelse?
Tannpleier 2: Det er et slik lite hull, så det trenger hun ikke.
Mari: Gjør det vondt?
Tannpleier 2: Vel, alt er relativt.
Tannpleier 1: Hele kjeven din blir satt ut av spill om du vil ha bedøvelse.
Mari: Ok, kanskje ikke. Men hvis det gjør vondt da?
Tannpleier 2: Det går nok bra.
Tannlege: Du har en skikkelig skeiv visdomstann, den bør trekkes.
Mari: Nei, det er jeg ikke så enig i. Trekking gjør vondt.
Tannlege: Vet du, vi sender deg til en spesialist, han er så flink at, det gjør ikke vondt i det hele tatt. Det er bare at det er tre måneders ventetid for å få gjort det, så du bør nok beregne å få fikset det iløpet av november.
Mari: Men det er ikke så lett, jeg flytter tilbake til utlandet om mindre enn to uker.
Tannpleier 2: Men når du får timen, flytter du den bare til juletider. For du er jo hjemme i juletider.
Mari: Vel, jeg er i grunnen ikke det.
Tannpleier 2: Fy, for en dårlig datter. Kommer du ikke hjem til jul engang?
Mari: De feirer ikke jul der jeg bor, så jeg har ikke fri..
Tannpleier 2: Det er det værste jeg har hørt. Hvor er det du bor da?
Mari: I Kina.
Tannpleier 2: Nei, vet du hva! I Kina! Huff, det er for ille. Kommer ikke hjem til jul engang.

Så gikk hun.

På vei ut, etter at hullet var blitt tettet igjen, møtte jeg på henne igjen.

Tannpleier 2: Må komme hjem til jul, vet du. Kan ikke feire jul i Kina.

Noen er det vanskeligere å forklare at jeg går på skole på julaften til enn andre.

Ingen kommentarer: