tirsdag 10. november 2009

Mari og Norges hovedstad (tusen år tilbake i tid)

For øyeblikket sitter jeg og skriver et foredrag om 17. mai-feiring -min muntligeksamen som jeg skal framføre i morgen. Det har fått meg til å tenke på foredraget jeg holdt om Haugesund forrige semester.

I foredraget nevnte jeg blandt annet at Haugesund var Norges hovedstad for ca tusen år siden (beklager om jeg trokker på noens tær, men Haugesund og Avaldsnes er fullstendig det samme for de fleste utenfor Norge).

Etter jeg var ferdig, og det merkelig nok ikke kom noen spørsmål, gikk jeg tilbake til plassen min. Lærer Gao gikk frem til kateteret igjen, tydelig målløs. Etter en stund klarte hun å samle seg.

Lærer Gao: Visste noen av dere andre at Haugesund var Norges hovedstad for tusen år siden? Det var fullstendig nytt for meg.

Alle stirret dumt på henne. Selvfølgelig visste de ikke det. Hvem går rundt og kan slikt?

Jeg lurer på hvor godt Lærer Gao kjente til Norges historie, for sjokket hun viste var helt genuint.

Ingen kommentarer: