mandag 30. november 2009

Mari og mandarinfeber

I dag flyttet Skotten inn i egen leilighet (han har vært sofasurfer her den siste halvannen uken), og siden vi var på IKEA på søndag hadde han en del ting som skulle flyttes. Jeg tilbydde meg selvsagt å hjelpe til, og siden hans nye leilighet ligger fem minutters gange opp i gaten passte det bra å spasere tilbake (vi måtte ta taxi opp, IKEA-ting er tunge).

Da solen skinte ganske bra i kulden (ok, det er ikke såå kaldt, kanskje 14-15 grader) ble jeg i godt humør og gikk jeg innom en av de sju fruktsjappene på veien. Jeg har aldri hatt et spesielt godt øye for vekt overført til faktiske ting, så jeg sa jeg ville ha ca. 2斤 (lur som jeg var trodde jeg 1斤 = 50g). Damen kikket forundret på meg, men begynte å lesse oppi en pose.

Det viser seg at jeg ikke er helt stødig på mine kinesiske måleord. 1两 er nemlig 50g. 1斤 er derimot det samme som 500g.

Nå har jeg akkurat spist min 14. mandarin, og fremdeles sitter jeg igjen med 21 stykk (de er ganske små, en gjennomsnittlig person klarer nesten å skjule en i hånden).

Med dette har jeg derfor kommet i bedre julestemning og være over snittet sunn i dag. Snakk om 一举两得.

Ingen kommentarer: