søndag 20. desember 2009

Mari, god timing og kulinariske opplevelser

I går var jeg på innflyttingsfest hos Skotten og LilleToronto. Det var ca. femti gjester der, og for å kunne ha en normal samtale var kjøkkenet det beste stedet å være. En gang utpå kvelden var Skogsjenta, Blackpool og jeg i dyp samtale der.

Blackpool: Du er amerikansk, sant?
Mari: Nei.
Blackpool: Det er egentlig litt logisk. Jeg lurte alltid på hvorfor Skogsjenta ville ha en amerikaner til bestevenninne. Så hvor er du fra? Danmark? Sverige?
Skogsjenta & Mari: *gisper høyt* Sverige?! Så frekt!
Skogsjenta: ALDRI spør om noen er fra Sverige om det er mulig at personen er fra Finland eller Norge.
Blackpool: Hva er det som er så ille med Sverige?

Akkurat da kom en kineser jeg hadde pratet med tidligere på kvelden, inn på kjøkkenet. Helt uvitende om hva vi pratet om ropte han ut det faktum han hadde lært en times tid tidligere:

Kineser: SWEDEN SUCKS!
Skogsjenta (til Blackpool): .. Vel, der har du svaret ditt.
Blackpool: Dette har vel ingenting med at Sverige regjerte over Norge og Finland i fortiden å gjøre?
Mari (ikke fullt så overbevisende): Definitivt ikke. Fullstendig urelevant.


På vei hjem fra festen stoppet jeg opp ved en bbq-bod for å få meg litt nattmat. Jeg endte opp i dyp samtale med en gruppe kinesere om at det ikke gjør så mye at vi ikke har et barns-politikk i Norge, siden folk flest nøyer seg med en eller to unger. Uansett, her fikk jeg ukas kulinariske opplevelse.
Grillet, spicy vegetardumplings på pinne.

Herremingudogaltsomerhellig så godt det var.
Ikke siste gang jeg går dit kvart over fire på morgenen iallefall. Det er nå helt sikkert.

Ingen kommentarer: