onsdag 16. desember 2009

Mari og sykkelnavn

Til jul fra mamma og pappa har jeg fått en ny sykkel. Den er fantastisk. Sølvgrå og sammenleggbar. Problemet lå bare i at jeg slet litt med å finne et passende navn.

Den skulle selvfølgelig ha et kinesisk navn, og siden den (selvfølgelig) er i slekt med meg ble familienavnet 马 (Ma, tredje tone).

Det siste skulle være 花 (Hua, første tone), da den har mørkegrå blomster på seg.

Så var det mellomnavnet. "Ling" (uttalen jeg syns passet mellom Ma og Hua) hadde ingen tegn som passet, og de meningene jeg likte hadde ikke den uttalen jeg syns var morsom.

Etter en times leting i diverse ordbøker kom svaret. 酗 (Xu, fjerde tone).
马酗花.

Noen ganger overgår jeg meg selv.

2 kommentarer:

Tone sa...

Hehe når eg leste overskriften "MAri og sykkelnavn" å så fort på teksten (før eg sko lesa an, selvfølgelig ;)) Då så eg navne mitt å trodde sykkelen sko hetta TONE :D
MEN naida !! det va vist bare tonefall eller no du skreiv ! dust!:p

马丽 sa...

Haha, beklager lille venn! Neste gang, jeg lover!