torsdag 2. juli 2009

Mari og "unyttige" fakta

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for ting som du ikke tjener noe godt på å huske, men som like fast er fakta i en slags sær form.

En dag på skolen for en måneds tid siden, da svineinfluensaen nettopp var brutt ut i Mexico, pratet vi om pandemier i klassen. Lærer Gao sa at vi i Europa hadde hatt Spanskesyken for en god stund siden -var det noen som kunne fortelle henne når den hadde vært? Alle så dumt på henne, for hvem går vel rundt å vet sånn, forruten om meg, som noe flau rakte opp hånda. Fra 1917 til 1920. Det ble stille i klasserommet et par sekunder før Lærer Gao fortsatte diskusjonen i klassen.

I flere uker etterpå har Skogsjenta ledd av det som skjedde den timen, og spør hver gang: "Hvordan i alle dager kan du gå rundt å huske på sånn?". Tydligvis er ikke "jeg leste det på Wikipedia dagen før timen" et godt nok svar, men det gjør ingenting.

Jeg elsker Wikipedia og dens makt til å stille min nysgjerrighet. Hvorfor jeg husker det mest unyttige av det jeg leser der, er dog en annen sak. Men for all del, jeg klager ikke. Mitt syn på verden blir liksom litt mer fargerikt på denne måten.

Ingen kommentarer: