onsdag 1. juli 2009

Mari og myggstikk

Den kinesiske myggen har aldri vært en venn av meg. En kveld i Beiijng for to år siden presterte jeg å få 68 myggstikk fra knærne og ned. Jeg har aldri kommet opp i like stort antall stikk igjen, men har det vært mygg tilstede, kan du være sikker på at jeg alltid sitter igjen med en fire-fem stikk.

I gårkveld etter japanskeksamen (som forøvrig var kjempeteit) var jeg ute med en klassekamerat og japansklæreren. Vi spiste rar tawanesisk mat, drakk øl og pratet livlig om hvordan vi gjorde ting i våre respektive land. Vi var også inne på politikk, men da mitt kinesiske ordforråd på det området ikke er verdens beste, fikk jeg ikke helt forklart hvordan Norge virker. Når jeg tenker meg om tviler jeg på at jeg hadde greid å forklart det på norsk. Uansett. Vi skilte lag en gang i ti-halv elleve-tiden, da japansklæreren skulle ha eksamen i kinesisk filosofi morgenen etter.

Klokken tre i natt våknet jeg av at jeg var enormt tørst, så jeg sto opp og fant meg et glass Fun Light Bringebærsaft. Jeg var litt svimmel, men tenkte det skyltes for mye alkohol (noe som egentlig ikke var så veldig logisk, men logikken min ligger godt gjemt klokken tre på morgenen). Hele tiden klødde venstreskulderen min, og jeg visste jeg nok en gang var blitt bitt av den noe agressive kinesiske myggen.

Da vi hadde fått fri i gramatikklæren i dag hadde jeg klokken på åtte, og ikke sju slik jeg pleier. Alltid godt med ekstra søvn, spesielt da jeg sov omtrent to og en halv time natt til søndag, men sekundet jeg åpnet øynene da klokka ringte i dag, bannet jeg høyt inni meg. Svimmelheten fra i natt ble med en gang logisk.

Gjett hvem som har fått myggstikk under begge øynene og over det høyre? Det kjennes ut som om jeg har vært i slåsskamp og sitter igjen med to sønderslåtte øyne, og slik ser det ut også. Helsikkens mygg.

Ingen kommentarer: