tirsdag 27. januar 2009

Mari og kinesisk nyttår

Det er ikke hver år jeg får feire nyttår mer enn en gang. Det har jeg dog fått nå i år.

Da Lærer Li for noen måneder siden spurte om jeg ville bli med henne hjem til 南充 for å feire kinesisk nyttår, trodde jeg hun spøkte, og derfor lo jeg det bort. I dag kom jeg hjem etter 4 dager i den "lille" byen to timer nordøstover.

Nanchong er en søt by med befolkning på rett over en million. Byen er todelt med en gammel og en ny del, der den nye er så godt som forlatt. Det er ikke ofte du går nedover en gate i Kina og må speide etter folk, men det må du her. Det var originalt ment som et nytt senter, men det slo ikke helt an, så nå er alle butikklokalene forlatt og hele området musestille.


Jeg fikk føler virkelig jeg fikk møte Sichuan hua da jeg ikke forstod noe kinesisk enn det Lærer Li sa. Det at man i Nanchong ikke trenger "sh" lyden, som for meg er hele grunnlyden i standard mandarin, kan ha noe med saken å gjøre. Det er i alle fall det jeg forteller meg selv.
Engelsk var heller ikke noe jeg støtte mye på. Totalt 4 personer pratet engelsk til meg, og da er jenta på KFC som fortalte meg "Your Chinese is good!" inkludert.
Forsøk på engelsk var derimot mulige å finne, som da vi dro til den nye delen av Nanchong for å besøke Majoren og hans familie.

Supersjarmerende, etter min mening.

Vi besøkte også Lærer Lis videregående skole, og selv om det var vinterferie, fant vi en gjeng ivrige kinesere som spilte nasjonalsporten.


Jeg fikk også smakt en god del mat jeg aldri hadde trodd jeg måtte trø i meg, men det har jeg dessverre ingen bilder av, da jeg ikke fikk meg til å spør lov til å knipse. Men tro meg, det var mye graps.

Fyrverkeriet var koselig, og gjorde virkelig opp for mangelen av himmelpryd ved vestlig nyttår. Fredag er det forresten klart for nytt fyrverkerishow, da det markerer siste festdagen ved kinesisk nyttår. Denne feiringen får jeg da i Beijing.
Snakker om sola, så dundrer det ganske godt utenfra stuevinduet mitt for øyeblikket. Det er vel bare slik det skal være -kineserne er glade i fyrverkeriet sitt akkurat slik vi nordmenn er glade i ostehøvelen vår.

Ingen kommentarer: