mandag 1. desember 2008

Mari og julestemning

Jul. Ordet alene smaker godt. Juletre, julegaver, julestjerne, julemat, julekaker og ikke minst julestemning. Alt sammen står på lista mi over ting som må til for en perfekt jul, samme hvor en er.

For å ta det i den rekkefølgen
Juletre
IKEA-tur planlagt 12. desember, med en times rom i planleggeren til pynting samme kveld. Grunnen til nevnte dato er julefeiring med venner
(som vender snuten til Europa før julaften) 13. desember. St. Lucia dagen. Perfekt.

Julegaver
Driver å pakker inn tilfeldige saker som har internt grunnlag nå om dagen. Vet enda ikke hvor seriøst vi tar gavegivningen her, så legger derfor opp til at vi ikke tar det spesielt seriøst.
Når det gjelder jul og Norge, blir det julefeiring diverse steder i landet i februar. Julegaver er ikke ordnet enda, men det sier seg nesten selv. Så har du noen ønsker, er det bare å komme med dem.

Julestjerne
Henger så perfekt i stuevinduet mitt som en julestjerne i Kina kan. Kjærlige tanker går til IKEA, som har gjort dette mulig.

Julemat
Julefeiringa er planlagt med grøt til alle mann. Kanskje på tide jeg slutter å invitere alt og alle som beveger seg. Er begrenset hvor mye grøt jeg har. Spesielt når jeg har intensjoner om å spare en pakke til julaften.

Julekaker
Planlegger å lage så snart jeg får ovn i hus. Så om du har oppskrift på lussekatter og/eller peppernøtter, tas det imot med stor takk.
Og mamma; kan du sende meg oppskriften på cookiesene? Tror den står i den lilla skriveboken fra 6. klasse under tittelen "Maryland Cookies".

Julestemning
Dette er det jeg sliter mest med. I går (første søndag i advent) hadde vi 17 plussgrader og strålende sol. Jeg måtte ta av meg sommerjakken min da jeg ventet på taxi utenfor IKEA, grunnet varmen. Det er ikke slik en kommer i julestemning av. Ikke jeg, iallefall.
Det hjalp derimot litt å ta på seg julekonglen min (gullsmykke formet som en kongle, tilfelle det skulle være uklart) i dag morges, og å lese første kapittel i Julemysteriet. Det å komme hjem etter å ha hentet siste lass med saker fra internatet, og se julestjernen skinne i vinduet som det første du ser når du kommer inn døra, er noe for seg selv.
Det går virkelig mot jul.

2 kommentarer:

Sexy Sadie sa...

Nå er det ikke jul enda.

马丽 sa...

Har ventet 11 måneder på dette, så syns det er nært nok, jeg ;o)