søndag 28. desember 2008

Mari og mat

Denne helgen kan vel sies å ha vært min største mathelg. Muligens fordi jeg har spist ordentlig mat hver eneste dag, uten å gå på vestlige restauranter (hmm, det hørtes noe dømmende ut. Var ikke ment helt slik).

Fredag kveld var jeg invitert til italienernes hjem på Gong Bao Ji Ding (宫保鸡丁) og Piaor Bai (票儿白), to av mine favorittretter innen Sichuan kjøkkenet. Maten var god, om enn noe lite krydret. Merkelig hvordan sichuanpepperen (også kalt den nummende pepperen; den gjør tungen din helt nummen, og smaker i grunnen lite godt) er din verste fiende i begynnelsen, for så å bli sårt savnet når den mangler. Sin harske smak til tross, uten den er det bare noe som mangler. Men som sagt, italienerne var ganske gode på retten (fikk se på når de lagde den; presisjon, timing og rett rekkefølge var vitalt. Kan ikke huske sist jeg så så dedikerte kokker).

Lørdag kveld sto Shaokao (烧烤) (for den uinvidde; Sichuansk barbecue) med Magi for tur. Shaokao er definitivt noe av det beste å spise i hele Sichuan, spesielt når du har en øl eller fem ved siden av. Shaokaomannen hadde dessverre flyttet seg for langt opp i gata til at vi kunne kombinere Le Café Panam(e) med maten, så det ble appelsinmelkete til isteden. Appelsinmelkete til tross, maten var himmelsk. 
Det er virkelig få ting her i matverden som kan konkurrere med Shaokao, selv ikke Gong Bao Ji Ding og Piaor Bai, så om du noen gang er i området kan du virkelig ikke sjansen gå fra deg.
(Jeg har en følelse av at jeg begynner å høres ut som min mor)

I kveld står osteparty med franskmennene for tur. Har en følelse av at det kan bli relativt spennende. Spesielt med tanke på at min favorittost er Norvegia

1 kommentar:

Sirivegen sa...

Hørres heilt himmelsk ut! Kjenne eg blir litt misunnelig....
Du får ribba og pinnakjøtt te å virka kjedelig..